Základní škola a Mateřská škola Choryně, okres Vsetín, příspěvková organizace
Choryně 116, 756 42 Choryně
základní škola: 571 636 161
mateřská škola: 571 636 120
školní jídelna: 571 636 120
školní družina: 734 358 703
email: zschoryne@email.cz
13. a 14. 5. 2024 v době od 8:00 do 16:00 hodin se koná zápis do MŠ.
Projekt Výlet pana Otakárka je v období 2018-2020 realizován na základě Výzvy č. 16/2017 SFŽP ČR (č. žádosti 05951862). V rámci realizace projektu Výlet pana Otakárka došlo se souhlasem zřizovatele školy k instalaci herních a edukačních přírodních prvků na zahradě. V době realizace projektu (do 31.8.2020) se uskutečnily celkem 3 participační aktivity pro děti, žáky, rodiče a veřejnost.
Realizací projektu se děti pomocí dobře vybavené a zrekonstruované přírodní zahrady seznámí s příběhem motýla otakárka fenyklového, který je chráněný a v této lokalitě se vyskytuje. Na zahradě byly instalovány tyto prvky: naučná tabule – plán stanovišť a životní cyklus motýla, pozorovací lehátko, přírodní učebna, pozorovací stůl a záhonek, lanovka, sluneční hodiny, labyrint, kuličkolam, motýlárium – skleník, motýlí zahrádka, landart, model meandrující řeky a proutěné vajíčko. Také byly pořízeny badatelské pomůcky pro pozorování přírody – kapesní mikroskopy, stolní mikroskop, dětské nářadí, osivo a motýlí keře na motýlí zahrádku, motýlí domeček a krmítka, cedule s označením jednotlivých stanovišť. K dokončení instalace prvků a terénních prací došlo dne 30. 8. 2019, následně se děti mohly seznámit s jednotlivými stanovišti. Přírodní zahrada je nově rozčleněna na 15 stanovišť podle vývojových stádií motýla a následně na ní proběhly participační aktivity se zapojením veřejnosti, ale především samotné vzdělávání a výchova předškolních dětí naší MŠ a také žáků 1. st. ZŠ. Přírodní prvky jsou rozmístěny po celém prostoru zahrady, poskytují množství příležitostí k pozorování přírody a k badatelsky orientované výuce.
Cíl projektu, tj. rozvoj environmentálního vzdělávání a výchovy u předškolních dětí ZŠ a MŠ Choryně s využitím nových přírodních prvků na zahradě školy, byl tedy splněn. Došlo i k naplnění dílčích cílů projektu: seznamování s místem a prostředím, kde děti žijí a vytváří si pozitivní vztah k němu. Také zde získávají elementární povědomí o rozmanitosti přírodního prostředí, jeho vývoji a neustálých proměnách, uvědomují si kladné i záporné změny způsobené lidskou činností, vytvářejí si povědomí o sounáležitosti s živou a neživou přírodou.
Zrekonstruovaná zahrada je důležitým místem pro rozvíjení vztahu dětí k přírodě, poskytuje větší možnosti environmentálního vzdělávání a je také důležitým místem pro relaxaci. Děti si pobytem na zahradě osvojují elementární poznatky o okolním prostředí, uvědomuje si význam životního prostředí pro člověka a učí se o přírodu vhodně pečovat.
Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.